پرتال فوتبال برتر  ایران|| کلوب فوتبال

پرتال فوتبال برتر ایران|| کلوب فوتبال

کلوب فوتبال لیگ برتر ایران
پرتال فوتبال برتر  ایران|| کلوب فوتبال

پرتال فوتبال برتر ایران|| کلوب فوتبال

کلوب فوتبال لیگ برتر ایران

مسابقات فوتسال دانشجویان آسیا

تیم ملی «الف» ایران قهرمان شد


فینال اولین دوره مسابقات فوتسال دانشجویان آسیا با برتری تیم ملی «الف» مقابل تیم ملی «ب» خاتمه یافت.

ادامه مطلب ...

جام ملت‌های اروپا - 2012

جام ملت‌های اروپا - 2012

انگلیس و فرانسه امتیاز را تقسیم کردند


تیم‌های ملی فرانسه و انگلیس در نخستین دیدار گروه چهارم یورو 2012 با تساوی یک بر یک رسیدند.

ادامه مطلب ...

جام ملت‌های اروپا - 2012

جام ملت‌های اروپا - 2012

اوکراین با درخشش شوچنکو صدرنشین شد


تیم‌ ملی فوتبال اوکراین با پیروزی برابر سوئد توانست عنوان صدرنشینی گروه چهار را از آن خود کند.

ادامه مطلب ...

جام ملت‌های اروپ یورو- 2012

جام ملت‌های اروپ یورو- 2012

توقف لهستان مقابل یونان در دیدار افتتاحیه


میزبان جام ملت‌های اروپا در اولین دیدار این مسابقات مقابل یونان به تساوی رسید.


دیدار افتتاحیه جام ملت‌های اروپا یورو 2012 میان دو تیم فوتبال لهستان و یونان از گروه اول جام ملت‌های اروپا ساعت 20:30 به وقت ایران در ورزشگاه ملی شهر ورشو با قضاوت کارلوس ولاسکو کاربالو داور اسپانیایی آغاز شد.


در این دیدار لهستانی‌ها بازی را بهتر آغاز کردند و موقعیت‌های خوبی را بر روی دروزاه یونانی‌ها بوجود آوردند.


در دقیقه 17 لواندوفسکی روی پاس بلاژیکوفسکی دروازه قهرمان سال 2004 اروپا را باز کرد تا میزبان مزد حملات خطرناک خود را بگیرد.


در ادامه دو تیم موقعیت‌های خوبی را روی دروازه یکدیگر تدارک دیدند اما نتیجه‌ای نداشت تا اینکه در اواخر نیمه اول در دقیقه 44 پاپاستاتوپولوس بازیکن یونان دومین کارت زرد خود را از داور بازی دریافت کرد و از زمین اخراج شود تا یونانی‌ها 10 نفره به ادامه بازی بپردازند.


در نیمه دوم یونانی‌ها که یک بازیکن کمتر نسبت به میزبان داشتند بهتر بازی را آغاز کردند و سالپینگیدیس که در نیمه دوم جایگزین نینیس شده بود موفق شد روی فرصت طلبی گل تساوی بازی را در دقیقه 51 به ثمر برساند.


در ادامه دو تیم حملات جسته و گریخته‌ای را روی دروزاه یکدیگر ایجاد کردند تا اینکه در دقیقه 69 اسژنی دروازه‌بان لهستان مرتکب خطای پنالتی شد و با کارت قرمز مستقیم داور روبرو شد تا تعداد بازیکنان حاضر در زمین به عدد 20 برسد.


با اخراج دروازه‌بان لهستان، تیتون دروازه‌بان ذخیره این تیم به جای ریبوس وارد زمین شد و به خوبی توانست پنالتی کاراگونیس را مهار کند تا یونان از رسیدن به گل دوم باز بماند.


در ادامه تلاش دو تیم ثمری نداشت و دیدار افتتاحیه پیکارهای یورو 2012 در نهایت برنده نداشت.


*ترکیب دو تیم:


لهستان:


اسژنی، بونیش، پرکویس، واسیلفسکی، پیشچک، پولانسکی، موراوسکی، ریبوس (تیتون 70 )، اوبرانیاک، بلاژیکوفسکی، لواندوفسکی


اخراج: اسژنی


یونان:


چالکیاس، هولباس، پایادوپولوس (پاپادوپولوس 37)، پاپاستاتوپولوس، توریسیدیس، مانیاتیس، کاتسورانیس، کاراگونیس، نینیس (سالپینگیدیس 46)، گکاس (فورتونیس 68)، ساماراس


اخراج: پاپاستاتوپولوس


دیگر بازی این گروه تا دقایقی دیگر ساعت 23:15 به وقت ایران میان دو تیم روسیه و جمهوری چک برگزار می‌شود.

تیم والیبال صربستان با عبور از ایران المپیکی شد

تیم والیبال صربستان با عبور از ایران المپیکی شد


تیم ملی والیبال ایران در مهمترین بازی رقابت‌های انتخابی المپیک با نتیجه 3 بر صفر مغلوب صربستان شد تا قهرمان اروپا جواز حضور در المپیک لندن را کسب کند و سرنوشت ایران به روز پایانی و عملکرد سایر تیمها کشیده شد.


به گزارش ایسنا، تیم ملی والیبال ایران در ششمین مسابقه خود از رقابت‌های انتخابی المپیک به مصاف صربستان مدعی اصلی این رقابت‌ها رفت. صربستان قهرمان والیبال قاره اروپا پنج دیدار نخست خود را با پیروزی پشت سر گذاشته بود و با 15 امتیاز در صدر جدول رده‌بندی این رقابت‌ها جای داشت. در مقابل تیم ملی ایران با چهار پیروزی و یک شکست و 11 امتیاز در رده دوم قرار گرفته بود. تیم ملی والیبال ایران در یکسال گذشته سه بار برابر صربستان به میدان رفته بود. در مسابقات جام جهانی ملی‌پوشان والیبال ایران قهرمان اروپا را 3بر2 شکست داده بودند. همچنین در دو بازی‌های تدارکاتی یک پیروزی و یک شکست 3 بر 2 نصیب هر دو تیم شده بود اما در این مسابقه ایران در رقابتی نفس گیر که دو ست آن به امتیاز 30 کشیده شد، مسابقه را واگذار کرد.



ست نخست:



تیم والیبال صربستان یکی از سرعتی ترین‌تیم‌های حال حاضر اروپاست و پاسور این تیم بیش از نیمی از پاس‌های خود را به سرعتی ‌زن‌ها می‌دهد. این نکته‌ای بود که در شروع بازی با ایران کاملا مشهود بود. بازیکنان نامدار صربستان با تمرکز روی آبشارهای سرعتی بالاتر از دستان موسوی و نادی خیلی زود چند امتیاز از ایران جو افتادند. اما سرویس‌ها خوب فرهاد قائمی و بازی‌سازی بی‌نقص از سعید معروف اجازه نداد تا اختلاف امتیازها زیاد شود. امیر غفور با دست سه مدافع روی تور حریف کار می‌کرد و آنقدر محکم ضربه می‌زد تا سد دفاعی مستحکم صرب‌ها فرو بریزد.



بازیکنان صربستان خیلی خوب سرویس می‌زدند. ایران با امتیاز 14بر10 از حریف خود عقب افتاده بود. در حالی که آبشارهای سرعتی موسوی دفاع می‌شد امیر غفور از پشت خط مهار نشدنی نشان می داد. بازیکنان ایران کاملا جنگنده ظاهر شده بودند. سعید معروف در این دیدار خوش درخشیده بود و با بازیسازی‌های تماشایی خود نظم دفاعی حریف را بر هم می‌ریخت. وقتی محمد موسوی و امیر غفور با دو آبشار دیدنی اختلاف امتیاز را به عدد یک کاهش دادند سرمربی صرب ها مجبور شد تا وقت استراحت بگیرد تا تیمش را به بازی برگرداند.



اما موتور تیم ایران تازه روشن شده بود. امیر غفور همچنان برای ایران امتیاز می‌گرفت. غفور به روزهای اوج خود بازگشته بود. فرهاد قائمی امتیاز بیستم را برای ایران به ارمغان آورد و در آغوش ولاسکو جای گرفت. ایرانی که چهار امتیاز از حریف عقب بود حالا سه امتیاز جلو افتاده بود. سرمربی صرب‌ها با تعویض‌های پیاپی سعی داشت تا تیمش را به بازی برگرداند. اما انگار چاره‌ای جز تسلیم شدن نداشت.



ایران با امتیاز 24 بر 21 از حریف خود پیش افتاده بود. بازیکنان نامدار صربستان کاملا مقهور توانایی تیم ایران شده بودند و انتحاری بازی می‌کردند. روی دو اشتباه بازیکنان ایران در دریافت صربستان به یک‌قدمی ایران رسید تا ولاسکو برای آرام کردن جریان بازی وقت استراحت بگیرد. تجربه صرب‌ها به کمک‌ آن‌ها آمده بود. تک دفاع صربستان آبشار سرعتی نادی را دفاع کرد تا همه چیز برابر شود و کواکوییچ با آبشار غافلگیر کننده خود ایران را عقب انداخت.



هیچ یک از دو تیم سر تسلیم شدن نداشتند و از توپ‌های برگشتی نهایت استفاده را می‌بردند. صرب‌ها در این لحظه‌های حساس دو امتیاز پیاپی سرویس را از دست دادند. فیاضی به میدان رفت تا برای ایران سرویس بزند. سعید معروف و فرهاد ظریف با چنگ و دندان توپ‌ها را جمع می‌کردند. قائمی اجازه نمی‌داد ایران تسلیم شود. دفاع خوب موسوی می‌توانست برای ایران امتیاز بگیرد اما داور معتقد بود که توپ به اوت رفته است.



مهدوی هم به میدان رفت. بازی همچنان ادامه داشت. صربستان 29-28 جلو بود. سرانجام جای خالی فرهاد قائمی از پشت آنتن روی تور عبور کرد تا ایران در ست نخست با امتیاز30-28 مغلوب شود.



ست دوم:



ست دوم هم برای هر دو تیم پایاپای پیش می‌رفت. صرب‌ها که می‌خواستند از همین ابتدا فاصله امتیازها را زیاد کنند سرویس‌ها پرشی موجی خطرناکی را به نمایش می‌گذاشتند. در مقابل بازی خوب سرعتی از معروف و موسوی هر دو تیم را در امتیاز 4 برابر کرد. در حالی که سه دفاع برای مهار غفور پریده بودند معروف توپ را به زرینی می‌سپارد و حمزه نیز آبشار‌های قدرتی خود را در قلب زمین حریف می‌نشاند. ایران با اختلاف یک امتیاز از حریف پیش افتاده بود. صربستان روی بازی سرعتی راحت امتیاز می‌گرفت. امیر غفور با یک پرواز تماشایی امتیاز 8 را برای ایران به ارمغان آورد تا وقت استراحت فنی نخست 8- 7 به سود شاگردان ولاسکو تمام شود.



نیکولا کواکویچ با آبشارها و سرویس‌های قدرتی خود دریافت کننده‌های ایران را آزار می‌داد و سرانجام موفق شد تا تیمش را دو امتیاز جلو بیاندازد. خطای تور بازیکن صربستان یک امتیاز برای ایران همراه داشت. تمرکز تیم ایران روی سرویس‌های "صد" و ریسکی بود. همین موضوع موجب شده‌ بود تا ایران زیاد سرویس خراب کند. حمزه زرینی خیلی خوب قدر پاس‌های بی‌نقص معروف را می‌دانست و دور از دستان دفاع وسط حریف آبشار می زد. هر بار که توپ روی دست امیر غفور قطر پاسور تیم ایران می‌رسید دفاع صربستان تسلیم می‌شد. با این حال دفاع سه نفره حریف آبشارهای نادی و قائمی را مهار می‌کردند و مهاجمان ایران به سختی می‌توانستند سد دفاعی بلند صربستان را بشکنند.



هر دو تیم در امتیاز 17 برابر بودند. دو اشتباه پیاپی صرب‌ها موجب شد تا ایران در امتیاز 19 از حریف جلو بیافتد و سرمربی صربستان باز هم وقت استراحت بگیرد. اتناسوویچ در این ست هم به میدان رفت تا از پشت خط دفاع ایران را برهم بریزد. اگرچه این تعویض جواب داد و او بلافاصله بعد از ورود به زمین یک امتیاز گرفت اما امیر غفور در تیم ایران دست کمی از همتایش نداشت و همچنان از تمام پاس‌های معروف امتیاز می‌ساخت.



باز هم سرویس صرب‌ها خراب شد تا ایران در امتیاز 23 یکبار دیگر جلو بیافتد. مهدوی و فیاضی باز هم به میدان رفتند. اما بلافاصله معروف به زمین برگشت. هر دو تیم در امتیاز 24 برابر بودند که هوشمندی سعید معروف و پرواز تماشایی پوریا فیاضی ایران را جلو انداخت. سرمربی صرب‌ها باز هم وقت استراحت گرفت. ایران تا پیروزی در این ست تنها یک امتیاز فاصله داشت. اما صربستان باز هم روی آبشار سرعتی امتیاز گرفت.



اتناسوویچ سرویس را خراب کرد و موسوی هم با دفاع ناقص موجب شد تا باز هم دو تیم در امتیاز 26 برابر شوند. خطای تور صرب‌ها یک امتیاز برای ایران در پی داشت. در مقابل قائمی هم سرویس را خراب کرد. دو تیم روی اشتباه یکدیگر امتیاز می‌گرفتند. سرانجام امیر غفور هم دفاع شد. معروف که می‌دید دفاع حریف دستش را خوانده این‌بار به فیاضی پاس داد و پوریا هم دفاع حریف را شکست. موسوی سرویس‌اش را خراب کرد و دفاع روی تور ایران هم سرانجام تسلیم شد تا ست دوم هم با امتیاز مشابه 30-28 به سود صربستان تمام شود.



ست سوم:



تیم ایران که در ست سوم قدری انگیزه خود را از دست داده بود خیلی زود از صربستان دو امتیاز عقب افتاد. سرعتی زن‌های تیم ایران با تاکتیک تیم حریف کاملا از کار افتاده بودند. صربستان در آستانه کسب سهمیه المپیک قرار داشت. ولاسکو وقت استراحت گرفت تا بازیکنانش را به بازی برگرداند. ایران خوب بازی می‌کرد اما انگار قد ملی‌پوشان به صرب‌ها نمی‌رسید.



صربستان خیلی خوب از سرویس امتیاز می‌گرفت و اجازه نمی‌داد توپ‌های سالمی به سرعتی‌های ایران برسد. علیرضا نادی در این دیدار نسبت به بازی های قبل کم فروغ‌تر نشان می‌داد. سعید معروف هم سرویس خود را خراب کرد تا همچنان درصد خطای سرویس ایران بالا برود. هنوز برای کسب حداقل دو امتیاز دیر نشده بود . استراکوویچ سوسا مهاجم بلند قامت صربستان بالاتر از دست سه دفاع ایران توپ می‌زد.



رضا قرا و مهدوی به بازی رفتند تا ولاسکو یک‌بار دیگر به دو تعویض روی آورد. ایران باز هم سرویس از دست داد. قائمی به سختی برای ایران امتیاز گرفت. صربها 22 بر 19 پیش افتاده بودند. در ادامه امتیازها به صورت رالی رد و بدل شد تا در نهایت وقتی نادی سرویس خود را خراب کرد صربها 25 - 22 برنده شوند.



تیم ملی ایران در نهایت با نتیجه 3بر صفر و امتیاز‌های ( 30-28، 30-28 و 25- 22) مغلوب صربستان شد تا تعبیر رویای المپیکی شدن والیبال ایران به اما و اگرهای بازی‌های امروز و فردا بکشد. صربستان با این برد 18 امتیازی شد و به المپیک رسید و ایران در امتیاز 11 باقی ماند.



تیم ملی والیبال ایران فردا در آخرین مسابقه انتخابی المپیک ساعت 14 و 35 دقیقه به مصاف ژاپن میزبان این رقابت ‌ها می‌رود.

یورو 2012

یورو 2012

پیروزی پرگل روسیه مقابل چک


تیم ملی فوتبال روسیه موفق شد با نتیجه پر گل 4 بر یک مقابل جمهوری چک به برتری برسد.


روسیه و جمهوری چک در دومین دیدار گروه A رقابت‌های یورو 2012 در ورزشگاه ورکلاو به مصاف یکدیگر رفتند که این دیدار در پایان 90 دقیقه با پیروزی 4 بر یک روسیه به پایان رسید.



به گزارش ایسنا، جمهوری چک بازی را بهتر آغاز کرد و به توپ و میدان مسلط بود اما نتوانست موقعیت جدی روی دروازه روسیه خلق کند. در دقیقه 15، بازیکنان روسیه خلاف جریان مسابقه صاحب یک موقعیت عالی شدند. کنستانتین زیریانوف با یک سانتر خوب توپ را روی دروازه پتر چک فرستاد، الکساندر کرژاکوف توپ را با ضربه سر به تیر دروازه کوبید و در ادامه زاگوئف بود که با یک شوت محکم دروازه چک را باز کرد تا روس ها از حریف خود پیش بیفتند.



در ادامه بازیکنان جمهوری چک سعی داشتند که گل خورده را جبران کنند اما با وجود اینکه مالکیت توپ را در اختیار داشتند، همچنان از خلق موقعیت جدی عاجز بودند و در مقابل بازیکنان روسیه هرگاه صاحب توپ می شدند می توانستند خود را به راحتی درون محوطه جریمه حریف برسانند و دروازه چک را تهدید کنند.



در دقیقه 24، آندری آرشاوین با یک پاس عمقی باعث از هم گسیختگی خط دفاعی جمهوری چک شد و شیروکوف را در موقعیت تک به تک با پتر چک قرار داد. شیروکوف نیز قدر این موقعیت را دانست و با یک ضربه چیپ گل دوم تیمش را به ثمر رساند تا اختلاف دو برابر شود. در ادامه تلاش بازیکنان چک همچنان بی فایده بود و بازی با پیروزی 2 بر صفر روسیه در نیمه نخست به پایان رسید.



با شروع نیمه دوم، بازیکنان جمهوری چک فشار بیشتری روی دروازه روسیه وارد کردند و در دقیقه 52، پیلار در عمق خط دفاعی روسیه صاحب توپ شد. این بازیکن پس از دریبل کردن دروازه بان روسیه موفق شد دروازه این تیم را باز کرده تا اختلاف به حداقل برسد.



در دقیقه 64، آشاوین با گل پاس عمقی، کرژاکوف را در موقعیت مناسب قرار داد اما این بازیکن نتوانست ضربه مناسبی به توپ بزند. در دقیقه 71، بازیکنان جمهوری چک بودند که صاحب موقعیت خوبی شدند ولی ضربه محکم سلاسی با فاصله کمی راهی اوت شد.



در دقیقه 79، زاگوئف زننده گل اول روسیه یک بار دیگر در عمق خط دفاعی جمهوری چک صاحب موقعیت شد و دروازه این تیم را برای بار سوم باز کرد. تنها سه دقیقه بعد، پاولیوچنکو که به جای کرژاکوف وارد میدان شده بود چند مدافع چک را فریب داد و با شوت محکم گل چهارم روسیه را به ثمر رساند تا تیر خلاص شلیک شود و روسیه با پیروزی 4 بر یک در این مسابقه، بر صدر جدول گروه A تکیه کند.



چک هرچند در آخرین دقایق یک گل به ثمر رساند، اما پرچم کمک داور گل را مردود اعلام کرد.



پیش از این دیدار نیز، دو تیم لهستان و یونان به تساوی یک بر یک دست یافته بودند. به این ترتیب، روسیه با سه امتیاز در صدر جدول قرار گرفت، لهستان و یونان هر دو یک امتیازی هستند و جمهوری چک بدون امتیاز در رده چهارم حضور دارد. بازی های بعدی این گروه روز سه شنبه برگزار خواهد شد.



محل برگزاری مسابقه: ورزشگاه ورکلاو لهستان



هوا: بارانی، 15 درجه سانتی‌گراد، رطوبت 85 درصد



داور: هوارد وب (انگلیس)



ترکیب اولیه دو تیم:



جمهوری چک: چک، سلاسی، کادلچ، هابنیک، سیووک، رزک، روسیسکی، پلاشیل، پیلار، جیراچک، باروش،



روسیه: مالافیو، آنیوکوف، ایگناشویچ، ژیرکوف، برزوتسکی، شیروکوف، دنیسوف، زیریانوف، زاگوئف، آرشاوین، کرژاکوف



مالکیت توپ: جمهوری چک 51 درصد – روسیه 49 درصد

مقدماتی جام جهانی برزیل 2014

مقدماتی جام جهانی برزیل 2014

کره‌جنوبی با برد قطر صدرنشین گروه اول شد


تیم فوتبال کره‌جنوبی از هفته دوم دیدارهای مرحله مقدماتی جام جهانی 2014 برزیل در خانه قطر به پیروزی ارزشمندی رسید تا در صدر گروه اول قرار بگیرد.



به گزارش خبرگزاری فارس، آخرین دیدار هفته دوم رقابت‌های مرحله مقدماتی فوتبال جام جهانی 2014 برزیل در منطقه آسیا از ساعت 20:45 میان دو تیم قطر و کره‌جنوبی از گروه اول در ورزشگاه جاسم بن‌حمد دوحه برگزار شد که کره‌‌ای‌ها با نتیجه 4 بر یک به پیروزی رسیدند.


گل‌های این بازی را هو لی در دقایق 26 و 80، کواک 55 و ووک کیم 63 برای کره به ثمر رساندند و تک گل میزبان نیز توسط یوسف احمد در دقیقه 22 زده شد.


کره‌ای‌ها که در گروه اول با تیم ملی کشورمان هم‌گروه هستند با این پیروزی پرگل در صدر قرار گرفتند.


پیش از این بازی و در همین گروه نیز دو تیم لبنان و ازبکستان در بیروت به مصاف هم رفتند که این دیدار با نتیجه یک بر یک به پایان رسید.


تیم ملی فوتبال کشورمان در این هفته استراحت داشت و روز سه‌شنبه در ورزشگاه آزادی به مصاف قطر خواهد رفت.



*جدول رده‌بندی گروه اول:


1- کره‌جنوبی، یک بازی، 3 امتیاز، تفاضل 3+


2-ایران، یک بازی، 3 امتیاز، تفاضل 1+


3- قطر، 2 بازی، 3 امتیاز، تفاضل 2-


4- لبنان، 2 بازی، یک امتیاز، تفاضل 1-


5- ازبکستان، 2 بازی، یک امتیاز، تفاضل 1-


در دیگر دیدار برگزار شده امروز و از گروه دوم رقابت‌ها تیم‌های ملی عمان و استرالیا به میزبانی‌ ورزشگاه سلطان قابوس به مصاف هم رفتند که این دیدار در نهایت با نتیجه تساوی بدون گل به پایان رسید.


استرالیا در این گروه گام اول را لرزان برداشت و نتوانست در خانه تیم نه چندان مدعی عمان که برای نخستین بار به این مرحله رسیده است به برتری برسد.


در این گروه تیم ملی ژاپن با برتری پرگل 6 بر صفر مقابل اردن در نخستین دیدار امروز 6 امتیازی شده و بیش از پیش به صعود به جام جهانی امیدوار شد. امروز عراقی‌ها در این گروه استراحت کردند.



*جدول رده‌بندی گروه دوم:


1- ژاپن، 2 بازی، 6 امتیاز


2- عراق، یک بازی، یک امتیاز، تفاضل صفر، گل زده یک


3- استرالیا، یک بازی، یک امتیاز، تفاضل صفر، گل زده صفر


4- عمان، 2 بازی، یک امتیاز، تفاضل 3-


5- اردن، 2 بازی، یک امتیاز، تفاضل 6-

تاریخچه

تاریخچه جام ملت‌های اروپا


چهاردهمین دوره مسابقات فوتبال جام ملت‌های اروپا در حالی از روز جمعه آغاز می‌شود که آلمان با کسب 3 قهرمانی و 3 نایب قهرمانی پرافتخارترین تیم جام است و انگستان همچنان در حسرت قهرمانی در آن قرار دارد.


به نقل از مهر، چهاردهمین دوره مسابقات جام ملت‌های اروپا ملقب به "یورو 2012" در حالی از فردا جمعه بصورت رسمی آغاز می‌شود که این برای سومین مرتبه است دو کشور بصورت همزمان میزبانی این مسابقات را برعهده گرفته‌اند.

نخستین مرتبه یوفا دو کشور بلژیک و هلند را به عنوان میزبان مسابقات سال 2000 انتخاب کرد و دوره گذشته هم کشورهای اتریش و سوئیس میزبانان مشترک این جام لقب گرفتند. در نهایت لهستان و اوکراین برای سومین مرتبه به عنوان میزبانان مشترک این جام انتخاب شدند.

شعار رسمی مسابقات "با هم تاریخ را می‌سازیم" در تاریخ 13 آذرماه سال 88 به همراه لوگوی جام رونمایی شد. این شعار بیانگر این است که برای نخستین مرتبه در تاریخ قاره اروپا رقابت‌های یورو در مرکز و شرق اروپا برگزار می‌شود.

در نماد بازی‌های یورو 2012 که به شکل یک گل است، دو شاخه به صورت برگ وجود دارد که نماد هر یک از دو کشور میزبان یورو 2012 است. در میان این دو برگ، گل این شاخه توپ فوتبال ترسیم شده ‌است. شکل بصری نماد از هنر سنتی ویکینانکی که نوعی هنر برش کاغذ در نواحی روستایی اوکراین و لهستان است، گرفته شده‌ است. هنر ویکینانکی نماد جانداران و گیاهان مناطق محلی این ناحیه در ادای احترام به طبیعت و رشد و باروری است.

نگاهی گذرا بر ادوار جام ملت‌های اروپا:

ایده برپایی جام ملت‌هاى اروپا که در ابتدا "قهرمان اروپا" نامیده مى‌شد، نخستین مرتبه توسط "آنری دلونای" فرانسوی در سال 1927 مطرح شد اما این ایده تا سال 1957 یعنی سه سال بعد از مرگ او عملی نشد.

دلونای که در نیمه ابتدایى دهه پنجاه میلادى به عنوان دبیر کل وقت یوفا و فدراسیون فوتبال فرانسه فعالیت می‌کرد، طرحى ساده براى حضور تمام تیم‌هاى ملى اروپایى در بازیهاى رفت و برگشت وسط هفته ارائه داد و روزنامه اکیپ فرانسه هم با او هم صدا شد اما فیفا از ترس بى اعتبار شدن جام جهانى یوفا را مجبور کرد این طرح را در سال 1954 رد کند.

یک سال بعد پس از مرگ دلونای ، پسرش "پیر" با حمایت روزنامه نگاران، رویاى پدر برآورده و پروژه برگزاری "جام قهرمانى اروپا" در تاریخ 28 سپتامبر سال 1958 در قلب شوروى کلید خورد. در نهایت جام ملت‌های اروپا که بسیاری آن را همطراز جام جهانی می‌دانند، نخستین مرتبه در سال 1960 و به میزبان کشور فرانسه برگزار شد و به افتخار دلونای، جام قهرمانی این مسابقات با نام این شخصیت به "ایگور نتو" کاپیتان تیم شوروی قهرمانی نخستین دوره مسابقات اهدا شد.

نخستین بازی مرحله انتخابی اولین دوره جام ملت‌های اروپا 5 آوریل سال 1959 بین دو تیم ایرلند جنوبی و چکسلواکی برگزار شد که ایرلند با نتیجه 2 بر صفر در این بازی پیروز شد و اتحاد جماهیر شوروی در فینال با نتیجه 2 بر یک یوگسلاوی را شکست داد و فاتح نختسین دوره این جام لقب گرفت. مترویلی(49) و پونه دلنیک(113) برای شوروی و کالیچ(43) برای یوگسلاوی در آن بازی گل زدند.

در این سال‌ها آلمان که تا پیش از یورو 1990 با نام آلمان غربی در مسابقات شرکت می‌کرد، با 3 قهرمانی(1972، 1980 و 1996) و سه عنوان نایب قهرمانی(1976، 1992 و 2008) بهترین تیم این جام اروپایی محسوب می‌شود. اسپانیا با دو قهرمانی(1964 و 2008) و یک نایب قهرمانی(1984) در رده دوم و فرانسه با دو قهرمانی(1984 و 2000) در رده‌های بعدی قرار دارند.

اتحاد جماهیر شوروی تنها جام نخست را فتح کرد ولی سه عنوان نایب قهرمانی(1964، 1972 و 1988) در کارنامه‌اش دارد. تیم‌های جمهوری چک یک قهرمانی(1976 - با نام چکسلواکی) و یک نایب قهرمانی(1966) و ایتالیا یک قهرمان(1968) و یک نایب قهرمانی(2000) رده‌های پنجم و ششم را به خود اختصاص داده‍‌اند. هلند(1988)، دانمارک(1992) و یونان(2004) دیگر کشورهایی هستند که یک مرتبه این جام معتبر رابالای سر برده‌اند.

در این بین اما انگلستان که تنها یک عنوان سومی در سال 1968 بدست آورده است، ناکام‌ترین تیم اروپایی در این جام معتبر محسوب می‌شود و هواداران فوتبال در این کشور در سال‌ها است در حسرت دیدن جام بالای سر کاپیتان‌های خود هستند.

اسامی تیم‌های قهرمان ادوار گذشته جام ملت‌های اروپا به شرح زیر است:

1960 فرانسه:

فینال: شوروی 2 - یوگسلاوی یک

دیدار رده‌بندی: چکسلواکی 2 - فرانسه صفر

ستاره جام: ویکتور پوندلنیک از شوروى

آقاى گل: ژان ونسان و ژوست فونتن از فرانسه با 5 گل

1964 اسپانیا:

فینال: اسپانیا 2 شوروی یک

دیدار رده‌بندی: مجارستان 3 - دانمارک یک

ستاره جام: لوییس سوآرس از اسپانیا

آقاى گل: اولد مادسن از دانمارک با 7 گل

1968 ایتالیا:

فینال: ایتالیا یک(2) - یوگسلاوی یک(صفر) - پنالتی

دیدار رده‌بندی: انگلستان 2 - شوروی صفر

ستاره جام: دینو زوف از ایتالیا

آقاى گل‌ها: دراگان ژاجیچ از یوگسلاوى با 3 گل

1972 بلژیک:

فینال: آلمان غربی 3 - شوروی صفر

دیدار رده‌بندی: بلژیک 2 - مجارستان یک

ستاره جام: گردمولر از آلمان غربى

آقاى گل: گرد مولر از آلمان غربى با 5 گل

1976 یوگسلاوی:

فینال: چکسلواکی 2(5) - آلمان غربی 2(3)

دیدار رده‌بندی: هلند 3- یوگسلاوی 2

ستاره جام: آنتونیو پاننکا از چکسلواکى

آقاى گل: دیتر مولر از آلمان غربى با 4 گل

1980 ایتالیا:

فینال: آلمان غربی 2 - بلژیک یک

دیدار رده‌بندی: چکسلواکی یک(9) - ایتالیا یک(8)

ستاره جام: هورست هروبش از آلمان غربى

آقاى گل: کلاوس آلوفس از آلمان غربى با 3 گل

1984فرانسه:(از این دوره دیدار رده‌بندی برگزار نشد)

فینال: فرانسه 2 - اسپانیا صفر

ستاره جام: میشل پلاتینى از فرانسه

آقاى گل: میشل پلاتینى از فرانسه با 9 گل

1988 آلمان غربی:

فینال: هلند 2 - شوروى صفر

ستاره جام: مارکو فان باستن از هلند

آقاى گل: مارکو فان باستن از هلند با 5 گل

1992 سوئد:

فینال: دانمارک 2 - آلمان صفر

ستاره جام: پیتر اشمایکل از دانمارک

آقاى گل‌ها: دنیس برکمپ از هلند، هنریک لارسن از دانمارک، توماس ریدله از آلمان و توماس برولین از سوئد با 3 گل

1996 انگلستان:

فینال: آلمان 2 - چک یک

ستاره جام: ماتیاس سامر از آلمان

آقاى گل: آلن شیرر از انگلستان با 5 گل

2000بلژیک - هلند:

فینال: فرانسه 2 - ایتالیا یک

ستاره جام: دیوید ترزگه از فرانسه

آقاى گل‌ها: پاتریک کلایورت از هلند و ساوو میلوشوویچ از یوگسلاوى با 5 گل

2004 پرتغال:

فینال: یونان یک - پرتغال صفر

ستاره جام: تئودور زاگوراکیس از یونان

آقاى گل: میلان باروش از جمهوری چک با 5 گل

2008 اتریش - سوئیس:

فینال: اسپانیا یک - آلمان صفر

ستاره جام: ژاوی هرناندز از اسپانیا

آقای گل: داوید ویا از اسپانیا با 4 گل

گروه بندی مسابقات یورو 2012

گروه بندی مسابقات یورو 2012 گروه بندی تیمها را مشاهده می فرمائید :

گروه A

لهستانلهستان
یونانیونان
روسیهروسیه
چکچک

گروه B

هلندهلند
دانمارکدانمارک
آلمانآلمان
پرتغالپرتغال

گروه C

اسپانیااسپانیا
ایتالیاایتالیا
ایرلندایرلند
کرواسیکرواسی

گروه D

اوکرایناوکراین
سوئدسوئد
فرانسهفرانسه
انگلستانانگلستان

جدول برنامه بازی های یورو 2012 مرحله گروهی

جدول برنامه بازی های یورو 2012

مرحله گروهی

جمعه,19خرداد1391

19:30

لهستان

-

یونان

22:15

روسیه

-

چک

شنبه,20خرداد1391

19:30

دانمارک

-

هلند

22:15

آلمان

-

پرتغال

یکشنبه,21خرداد1391

19:30

اسپانیا

-

ایتالیا

22:15

ایرلند

-

کرواسی

دوشنبه,22خرداد1391

19:30

فرانسه

-

انگلستان

22:15

اوکراین

-

سوئد

ﺳﻪشنبه,23خرداد1391

19:30

یونان

-

چک

22:15

لهستان

-

روسیه

چهارشنبه,24خرداد1391

19:30

دانمارک

-

پرتغال

22:15

هلند

-

آلمان

پنجشنبه,25خرداد1391

19:30

ایتالیا

-

کرواسی

22:15

اسپانیا

-

ایرلند

جمعه,26خرداد1391

19:30

سوئد

-

انگلستان

22:15

اوکراین

-

فرانسه

شنبه,27خرداد1391

19:30

چک

-

لهستان

22:45

یونان

-

روسیه

یکشنبه,28خرداد1391

19:30

پرتغال

-

هلند

22:15

دانمارک

-

آلمان

دوشنبه,29خرداد1391

19:30

کرواسی

-

اسپانیا

22:45

ایتالیا

-

ایرلند

ﺳﻪشنبه,30خرداد1391

19:30

انگلستان

-

اوکراین

22:15

سوئد

-